Wat is SROI (Social Return On Investment)?

Wat SROI is

We krijgen vaak de vraag: “Wat is SROI?” Social Return On Investment (SROI) is een methode om arbeidsparticipatie te stimuleren en meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er is geen landelijk beleid hoe de SROI in aanbestedingen verwerkt moet worden. Elke gemeente en elke overheid kan en mag dit op haar eigen manier doen.

SROI binnen een aanbesteding

Binnen de aanbestedingswet 2012 kan Social Return op verschillende manieren in de aanbesteding worden opgenomen. De betreffende instantie is hiervoor verantwoordelijk. Wel moet de inzet van social return proportioneel zijn en passend bij de waarde en de aard van de opdracht. In de praktijk wordt er vaak een percentage tussen de 2 en 5% van de totale aanneemsom gehanteerd. De totale waarde van de SROI invulling kan worden ingevuld aan de hand van de bouwblokkenmethode.

Social Return on Investment (SROI) bij Ander Hout

Bouwblokkenmethode

Dit is een methode die kan helpen bij het vaststellen van de waarde van de SROI invulling en bij de monitoring hiervan. Bij deze methode wordt vastgesteld welke financiële waarde een social return inspanning vertegenwoordigd. Geadviseerd wordt deze waarde een afspiegeling te laten zijn van de kosten die de opdrachtnemer maakt bij de inzet van de kandidaat of de activiteiten. Ook worden verschillende certificeringssystemen soms opgenomen als bouwblok, zoals de verschillende PSO treden. Elke gemeente en elke overheidsinstantie mag zelf de hoogte van de waarde bepalen. Eén van de onderdelen van de bouwblokkenmethode is sociaal inkoop.

Sociale inkoop

De SROI kan worden volbracht door sociaal in te kopen. Dit kan bij erkend sociale bedrijven. Deze bedrijven moeten voldoen aan een aantal criteria;

  • PSO 30+, trede 3 certificaat hebben
  • Erkend zijn bij de betreffende gemeente of overheid als sociale ondernemer.

Over het algemeen mag je de factuur van een sociale onderneming één op één indienen als vervulde SROI. Maar zoals eerder vermeld kan dit per gemeente iets verschillen.

Monitoring van SROI

Contractmanagement op social return is in de praktijk niet altijd even goed belegd. In veel gevallen wordt de projectleider van de aanbesteding of contractmanager verantwoordelijk geacht voor het toezicht op de uitvoering van de social return afspraken en eventuele monitoring van de sociale impact. Sommige overheden maken voor dit contractmanagement gebruik van een digitaal rapportagesysteem. In dit rapportagesysteem wordt de voortgang vastgelegd. Dit maakt de social return activiteiten zichtbaar en biedt opdrachtnemers een manier om te rapporteren. (Pianoo – Social return in de praktijk)Het is altijd aan te raden om nauw contact te houden met de contractmanager.

Sociaal inkoop bij Ander Hout

Wij helpen graag met de invulling van Social Return On Investment. Bij ons kan je sociaal inkopen. Wij kunnen op maat gemaakte unieke producten voor je maken of wij kunnen seriematige producten produceren.

Benieuwd hoe wij kunnen helpen? Neem vooral contact op.

 

Start jouw project

Ben je op zoek naar een uniek meubelstuk of nieuwe inrichting van je kantoor of winkel? Staat échte duurzaamheid bij jou ook hoog in het vaandel? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Interessante artikelen voor jou

Hoe kies je de perfecte vergadertafel voor jouw bedrijf?

Hoe kies je de perfecte vergadertafel voor jouw bedrijf?

Een vergadertafel is vaak het middelpunt van belangrijke beslissingen, creatieve brainstormsessies en waardevolle gesprekken binnen een bedrijf. Het is meer dan alleen een functioneel meubelstuk; het is een plek waar ideeën samenkomen, strategieën tot leven komen, en...

Ander Hout helpt jouw bedrijf vooruit met CSRD-doelen

Ander Hout helpt jouw bedrijf vooruit met CSRD-doelen

Social Return on Investment (SROI) is niet langer een optionele toevoeging, maar een essentieel onderdeel van moderne bedrijfsvoering. Het helpt bedrijven niet alleen om hun maatschappelijke impact inzichtelijk te maken, maar biedt ook kansen om te voldoen aan overheidsverplichtingen, zich te onderscheiden in de markt en een sterkere merkidentiteit te bouwen.